dijous, 4 de desembre del 2008

PERSONATGES INTERESSANTS: GUILLEM EFAK


GUILLEM EFAK



(Guinea, 1929 - Palma, 1995). Guillem d'Efak va ser traslladat a Manacor, amb dos anys, on passà la infantesa i joventut . Home polifacètic i de rica personalitat, treballà com a guia turístic, veremador a la Catalunya nord , miner a Lorena, actor, poeta, cantant...
L’any 1954 aconseguí el seu primer guardó literari i el 1956 va veure editat el primer llibre, El poeta i la mar. Debutà amb un gran èxit el 1965 al Teatre Romea de Barcelona. Allà, va obrir, amb el mallorquí nom de La Cova del Drac, un cafè teatre que va servir de plataforma cultural d’animació. Va participar del moviment de la Nova Cançó. La seva persona resta oblidada per les institucions, però el seu treball i lluita han quedat entre la gent. Compromès políticament amb el nacionalisme, va morir el 15 de febrer de 1995.

PER A MÉS INFORMACIÓ LLEGIU LA SEGÜENT NOTÍCIA:
El Consell de Mallorca publica un libro con poemas inéditos de Guillem D'Efak
PALMA DE MALLORCA, 15 (EUROPA PRESS)

El Consell de Mallorca ha publicado un libro del autor Guillem D´Efak que recoge los dos poemarios, "Madona y l´arbre" y Erosfera, así como 24 poemas ineditos con razón del décimo aniversario de la muerte del polifacético artista mallorquín de origen guineano.
La investigadora Elisenda Ferrer, que fue la encargada de seleccionar los poemas editados, subrayó hoy en la presentación del libro que la obra d´Efak ha sido "poco tratada a pesar de su riqueza y es muy difícil acceder a ella".Ferrer señaló que D´Efak era un personaje rodeado de leyenda cuya vida es más conocida que su obra, "era un trabajador incansable de la cultura ya que era actor, escritor y cantante, un hombre negro culto en la Mallorca de Posguerra".
http://es.youtube.com/watch?v=XzGctXCZCaM&feature=related Ferrer comentó que todavía hay mucho material literario del autor por publicar, como son obras de teatro que d´Efak "nunca daba por concluidas, por lo que nunca se decidía por publicarlas".Los 24 poemas inéditos datados entre 1972 y 1991 están divididos en tres grandes partes tituladas con el nombre del primer poema que las encabeza, la primera de ellas titulada "La pell del safareig" es una selección de composiciones amorosas, cuyos dos últimos poemas están dedicados a las musas de los poemarios amorosos, Carlota Soldevila y Monica Pastor. La segunda parte de poemas inéditos se titula "El manual inacabat" de temática más crítica e irónica y la última parte titulada "Fuita, persecució" trata una temática más patriótica.El director de Mixtalia, Rafael Bordoy señaló que la colección Mixtalia editada por el Consell publica dos ediciones por año, y adelantó que el año que viene se publicará el volumen numero 10 de la colección por lo que se celebrará su quinto año de vida. Bordoy explicó se publicarán 500 ejemplares del poemario d´Efak, que estará a la venta por un precio de 10 euros.Por su parte, el director insular de cultura, Guillem Ginard, agradeció la colaboración de la familia del artista, y especialmente de la esposa de d´Efak, Monica Pastor, por haber facilitado el material publicado. Mañana a las 19:30 tendrá lugar la presentación del libro en el centro cultural de la Misericordia.

versions de Blues de sol:http://es.youtube.com/watch?v=DAfyuLnpZFQ&feature=related

Blues en sol
(
Guillem d'Efak)http://www.lastfm.es/music/Guillem+D%27Efak/_/Blues+en+sol


Estic tan solquan tu no estàs amb mi

que sé ben redecertque em podria morir

.Jo t'estim tantque em sembla tornar boig.

Lo vermell ho veig blaui lo blau ho veig roig.

Te vaig veure una volta,me vaig enamorat,

me feres una ulladai mai més no em podré curar.

Tu tens verí,tu tens verí.

Això és bo per a tothom,però no és bo per a mi.

Els dius "t'estim"i no estimes ningú.

Conta'm mentides.

Ningú no les diu com tu.

Torna, torna...torna'm a anomenar.

Quan tu dius el meu nom sembla que em tornin a batejar.

Tan sols per culpa tevame bolc en fang i llim.

Voldria avorrir-tela meitat del que t'estim.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada