divendres, 9 de gener de 2009

ELS AUTOBUSOS NO CREUEN EN DÉU



Us deixe un exemple actual d'allò que hem comentat a classe aquesta setmana. A partir d'una notícia d'actualitat s'escriuen columnes d'opinió. Fixeu-vos en les característiques de cada escrit. NO deixeu d'opinar sobre l'assumpte i aprofiteu per practicar.
BON CAP DE SETMANA!!!



DOS AUTOBUSOS DE TMB LLUIRAN UN MISSATGE ATEU DURANT QUINZE DIES

Dos autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) lluiran a partir de dilluns, i fins el dia 18 de gener, el missatge 'Probablement Déu no existeix

Dos autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) lluiran a partir de dilluns, i fins el dia 18 de gener, el missatge "Probablement Déu no existeix. Deixa de preocupar-te i gaudeix la vida".

La campanya, que ja s'ha dut a terme a Londres, Manchester, Birmingham i Edimburg, està encapçalada per la British Humanist Association, que a l'octubre del 2008 va començar a recaptar fons per difondre aquest missatge arreu del món amb l'objectiu de sensibilitzar als ciutadans ateus, no creients i lliurepensadors en general sobre la necessitat de "fer-se visibles'', segons expliquen a la seva pàgina web.

The British Humanist Association també manifesta a la seva pàgina web la necessitat dels ateus "de sentir-se orgullosos de les seves conviccions i de reivindicar per a ells els mateixos drets i llibertats que es reconeixen a altres ciutadans pel sol fet de posseir o manifestar unes creences religioses", i afirma tenir el suport del professor Richard Dawkins, el conegut biòleg evolucionista autor de El espejismo de Dios (The God Delusion).

Pel que fa el recorregut d'aquests busos no s'ha pogut concretar, ja que els vehicles estaran disponibles a les cotxeres i cobriran les línies que l'empresa consideri convenient en funció de les necessitats del dia, segons han explicat fonts de TMB. La companyia s'ha volgut desvincular de l'entitat 'British Humanist Association i ha precisat que la contractació dels espais publicitaris als vehicles de TMB correspon exclusivament a una agència externa.

L'esglèsia
L'Arquebisbat de Barcelona va difondre un comunicat aquest divendres en el qual expressava que "per als creients en Déu, la fe en l'existència de Déu no és motiu de preocupació, ni és tampoc un obstacle per gaudir honestament de la vida, sinó que és un sòlid fonament per viure la vida amb actitud de solidaritat, pau i amb sentit de transcendència".

AVUI 3-01-09


ELS AUTOBUSOS NO CREUEN EN DÉU
“Jesús diu que tots els no cristians passaran l’eternitat en el turment de l’infern...”. Aquesta frase, extreta d’un anunci del transport públic de Londres del juny passat, és la que va portar una jove guionista britànica a iniciar una campanya per contrarestar l’agressivitat i exclusió del missatge. “Probablement Déu no existeix. Deixa de preocupar-te i gaudeix de la vida”. L’eslògan és desenfadat i recull, segurament, l’esperit entre crític i subversiu d’una part del racionalisme britànic que identifica la religió amb l’opressió, la prohibició i el sentiment de culpa. No és estrany que aquesta campanya hagi sorgit al Regne Unit, on s’ha vinculat sempre els anglicans amb la rectitud de les public schools i els catòlics –directament– amb la Inquisició medieval o la hipocresia de confessionari. Diferent seria als Estats Units, on la base mateixa de la nació és la llibertat religiosa –sempre entenent-la com la capacitat de triar una branca o una altra del cristianisme, o del judaisme– i on Déu és present a les escoles, a la televisió i als discursos del president.

I a Catalunya? Com hem d’entendre els anuncis dels autobusos a casa nostra? Si prenem com a referents tants i tants creients que viuen la seva fe des del respecte als altres i, en molts casos, dedicats al pròxim amb generositat i alegria, aleshores la campanya passarà desapercebuda. En canvi, si ens quedem amb el concepte de Déu que està en boca de la Conferència Episcopal i de la COPE, benvinguda sigui aquesta propaganda reivindicativa i irreverent! Ara bé, jo proposo que els anuncis siguin entesos com una nova campanya institucional –l’enèsima– que té com a objectiu abaixar la tensió que es crea a l’autobús cada cop que un passatger ha de pagar un bitllet amb els nous preus apujats del transport públic. Després d’abonar els 7,70 euros d’una T-10, l’anunci sembla un acudit: “Deixa de preocupar-te i gaudeix de la vida”.

TONI CRUANYES, Avui, 9-1-09


LA GUERRA AUTOBUSERA

Barcelona dóna alegries cada dia per considerar-la amb escreix ciutat de prodigis i més. Un exemple: a Londres, després que variades i fins i tot contraposades confraries de creients hagin omplert durant temps els panys dels autobusos de la ciutat amb divises creients, ateus i agnòstics s’han posat d’acord per primera vegada en la història recent i n’han pagada una altra, de campanya, per dir que potser Déu no existeix però que no patim perquè ells s’ho passen d’allò més bé. Dret de rèplica, se’n diu.

Una manera com una altra de discrepar, que és el sistema idoni per conservar una certa llibertat i el sentit de l’humor sencer. Dit i passat això, a Barcelona un grupet s’ha aplegat amb la mateixa intenció i ha aconseguit fons per pagar dos anunciets en dos autobusos. Dos i dos, exactament. A qui repliquen? A ningú. Però, si Londres en té mil, nosaltres en tenim dos. Cosmopolites com som. Quan ha corregut la brama i la festa, ràpidament alguns creients s’han organitzat, però no pas a Barcelona sinó a Madrid (!), per contestar amb una crida a la fe. Els senyors de la pensada de Barcelona no han aconseguit que els facin cas i costat els ateus i agnòstics de Londres, sinó que els repliquin els catòlics de Madrid. Curiós món i any aquests. Podrien recontestar als entusiastes de Madrid els descreguts de Lisboa i formar així una cadena d’absurditats que mereixeria entrar en les guies aquelles de rècords idiotes que tanta atenció atrauen. Però també els uns i els altres podrien parar a pensar si val la pena elevar a la categoria de guerra autobusera sensibilitats i sentiments dignes de més intel·ligència i respecte.

DESCLOT, Vicent Sanchis. DIARI AVUI 9-01-09


I a València:
LA CAMPAÑA DEL "BUS ATEO" RECAUDA SUFICIENTE DINERO PARA VENIR A VALENCIA
Negocia introducir la publicidad ateísta en la línea 1 y 71 de la EMT

Rafel Montaner, Valencia
La campaña de publicidad ateísta promovida por seis asociaciones de ateos, entre ellas la Associació Valenciana d'Ateus y Lliurepensadors (Avall), ha recaudado a través de su web busateo.org más de 7.400 euros en una semana, lo que garantiza que el lema "probablemente Dios no existe. Deja de preocuparte y disfruta de la vida" recorra Valencia a bordo de dos autobuses de la EMT, avanzaron ayer desde la Avall.
"Ya tenemos el dinero para traer el "bus ateo" a Valencia", anunció Josep Hernández, portavoz de la Avall, que indicó que la campaña "está negociando con la empresa que gestiona la publicidad de la EMT para que dos autobuses luzcan nuestra publicidad".
La Avall espera que el Ayuntamiento de Valencia que dirige Rita Barberá "no ponga ningún impedimento, al igual que no lo ha hecho el alcalde de Madrid, Alberto Ruiz-Gallardón". A partir del día 12 dos autobuses urbanos de Barcelona llevarán el anuncio durante 28 días, lo que les ha costado 2.574,20 euros. La próxima etapa será Madrid.
La llegada se avanza a febrero
Hernández relata que la buena acogida de la campaña "permite avanzar la llegada del "bus ateo" a Valencia -la previsión inicial era traerlo en Fallas-, a febrero y prolongarlo también durante 28 días". La Avall ha pedido que la publicidad ateísta se vea en la línea 1 y 71 de la EMT, "porque pasa por el centro, por los campus de Blasco Ibáñez, Tarongers y de Vera, y por la Ciudad de las Artes y las Ciencias".


BARBERÀ CARGA CONTRA EL "BUS ATEO"
La alcaldesa califica de "disparate" la campaña y lamenta que ese debate "disipe problemas serios"


EUROPA PRESS La alcaldesa de Valencia, Rita Barberá, calificó hoy de "disparate y provocación" la campaña del 'bus ateo' y manifestó que no va a dedicar "ni un segundo a disipar el gran problema que tiene España", en referencia la crisis económica y el índice de paro, por lo que lamentó que "cuando hay un problema serio salen otros debates para dispersar las ideas o correr un tupido velo".

Barberá se pronunció así durante la rueda de prensa que ofreció para informar sobre los temas debatidos en la Junta de Gobierno Local, al ser preguntada sobre la posibilidad de que la Asociació Valenciana d'Ateus y Lliurepensadors (Avall) solicite poner publicidad en los autobuses de la Empresa Municipal de Transporte (EMT), una iniciativa que ya ha sido aprobada en Barcelona y se ha solicitado en Madrid.

La primera edil, que mostró su preocupación durante la rueda de prensa por los 3.128.963 desempleados en España y habló sobre las iniciativas del Ayuntamiento para hacer frente a la situación, consideró "ridículo entrar en ese debate, mediáticamente atractivo o no, cuando estoy hablando de un tema tan importante".

No obstante, lamentó la "casualidad" de que "cada vez que surge un problema serio en este país aparece otro debate para dispersar las ideas o para correr un tupido velo". En el caso concreto del 'bus ateo', consideró una "provocación", no tanto la primera frase del eslogan --'Probablemente Dios no existe'--, como el segundo mensaje 'Disfruta lo que quieras', ya que, según dijo, está dirigido a la sociedad "para meditar", y no se trata de "un problema de ateismo o de religión, sino una cuestión de respeto a los de enfrente y de cuidar la libertad".

Asimismo, añadió que "el disparate ha ocurrido ya, porque han salido otras entidades, con mensajes contrarios, --en referencia a la campaña de los Evangelistas 'Dios sí existe. Disfruta de la vida en Cristo'-- en una lucha encarnizada a ver quien sacaba más dinero para poner más días sus mensajes en un soporte que no me parece el más adecuado". En este sentido, se preguntó "cuánto mejor haría ese dinero dando de comer a la gente que está en paro, destinado a obras sociales y a la gente que está pasándolo mal".

Rita Barberá se refirió a "gente que planteaba reflexiones serias" y citó a Miguel de Unamuno --'sufro yo a tu costa, Dios no existente, pues si tú existieras existiría yo también de veras'--, por lo que insistió en que no pensaba "dedicar ni un segundo más a disipar con este debate el gran problema que tiene España" e instó a "centrar la conciencia en ayudar a estos 3,2 millones de parados que tienen una situación grave para llegar, incluso, a comer".

Además, manifestó con "una tranquilidad tremenda" que es creyente y dijo esperar que "me pasara algo por decirlo", aunque supuso que no será así "porque estamos en un país libre, de todos y en todas las direcciones".

DIARIO LEVANTE. 9-01-09

1 comentari:

  1. Andreea Voicila18/1/09 9:07 p. m.

    Tots els dies ens trobem amb anuncis publicitaris en revistes, cartells,la televisió, etc. que intenten influir en la nostra opinió per tal d'aconseguir els seus propósits, que són augmentar la venda dels seus products i d'aquesta manera també els seus beneficis considerablement. Per això pense que els cartells publicitaris en els autobusos sobre distintes creençes, no es res diferent als altres tipus de publicitats com de perfums, maquillatge o cotxes. Probablement aquest si és un tema un poc més diferent peró crec que depén de nosaltres mateixos el fer cas a a les campanyes canviant la nostra opinió o no.

    ResponElimina