Ací us deixe una reflexió que podeu regalar i regalar-vos per al dia de San Valentí, us enriquirà la ment i no perjudicarà la vostra butxaca i és que el Diccionari per a ociosos de Fuster és un bon regal.
AMOR
AMOR
«L’amor? Una
invenció del segle xii!» La frase
—promulgada, si no vaig errat, per un erudit ben respectable— podrà semblar un
despropòsit. No ho és: gens. Fins i tot caldria admetre-la en la seva precisió
més taxativa, que ens situa davant el fenomen social i cultural de la poesia
dels trobadors. És clar que sempre hi ha hagut «amor», una forma o altra
d’«amor», lligant les parelles humanes: sempre, o gairebé sempre —d’ençà que
l’home mereix el nom d’home. Sense sortir-nos de la tradició occidental, el Symposium de Plató i l’Ars amandi
d’Ovidi prou que en donen fe amb una espessa magnificència literària. Però
no tots els «amors» han estat idèntics, i hauríem de distingir escrupolosament
entre les diverses espècies o les diverses qualitats d’«amor» que els homes
han viscut al llarg de la història. I no hi ha dubte, almenys, que això que
nosaltres encara anomenem «amor» —això que inspiraven Beatrice i Laura, i
Julieta i Desdèmona, i Margarida Gautier i Mimí— va ser desconegut per
l’Antiguitat pagana. Com va ser desconegut, també, per la bàrbara Alta Edat
Mitjana —i per l’Orient intricat. Aquest «amor» és una creació dels trobadors
provençals, completada i polida pels poetes italians del dolce stil nuovo. Des
d’aleshores fins avui, de més a més, l’«amor» s’ha escampat i ha arrelat també
gràcies a la literatura. No recordo ara qui —un francès, de segur— afirmava que
molta gent no s’enamoraria si no hagués sentit parlar de l’amor. Així s’esdevé,
de fet, en una mesura major del que ens pensem. L’home occidental,
l’«europeu», i la dona, durant segles, han estat fent l’amor, s’han enamorat,
al dictat dels poetes: sense adonar-se’n, naturalment, i sense haver-los
llegit. Que consti que no exagero mogut per un partit pres a favor de la
literatura. Parlem de l’«amor», i no de la simple i lliure fornicació, ni del
matrimoni institucionalitzat, ni tan sols dels nexes afectuosos que aquestes
relacions poden produir i normalment produeixen. Els vincles sexuals, la
convivència familiar, l’afecte mutu, no són l’«amor». L’«amor», en tant que sentiment específic, com el veiem en la Vita Nuova o en La Dame aux Camélias, com
l’experimenten els protagonistes actuals de les novel·les rosa o dels films
acaramelats, com l’expressà el Petrarca i el dramatitzà Shakespeare, és tota
una altra cosa. En realitat, l’«amor» no es dóna sinó rarament en una dimensió
absoluta: els grans enamorats són excepcionals. Gairebé podria dir-se que els
«grans enamorats» només han existit en el món de la ficció llibresca: els
Werther, els Romeo, les Karènina, les Manon, són éssers de paper. I quan en
trobem algun de carn i ossos, fa la impressió de ser una víctima del virus
literari. Però si els «grans enamorats» no abunden, cal reconèixer que
l'«enamorat» —l’home i la dona que participen moderadament de l’«amor»— és un
tipus habitual. Avui és un tipus habitual: no ho era tant fa cent anys, i
menys encara fa dos-cents anys. L’«amor» s’ha propagat des d’unes classes
socials a les altres, en una transfusió lenta i gradual. No oblidem que
l’«amor», en els seus orígens, era «amor cortès»: afer d’aristòcrates i de
paràsits d’aristòcrates. La poesia provençal, i el concepte —i el sentiment—
de l’amor que elabora, van ser, en un principi, patrimoni de dames i cavallers
i dels poetes que tenien a sou. Després, l’«amor» salta aquesta primera barrera
classista, però continua incardinat a les minories cultes: escriptors i
lectors, que, per molt de temps encara, es recluten entre els sectors
benestants. De tot això, evidentment, n’arriben refraccions al poble. Però la
multitud desqualificada no està a l’altura d’aquelles delícies —ni d’aquells
turments — sentimentals: fornica o es casa, i en paus. «Ans he seguit delits
comuns de poble», escrivia Ausiàs March (C, 15), per manifestar que s’apartava
de la pràctica de l’«amor» selecte i refinat. El poble vegeta en uns «delits
comuns», o s’ajusta a la vulgaritat conjugal, regida pels interessos o per la
necessitat. Els «grans enamorats», els «enamorats», es criaven en les altes
esferes de la societat. De mica en mica, el teatre primer, i la generalització
de la lectura més tard, ensenyaran l’«amor»
a les masses. Els espectadors de Shakespeare podien aprendre a amar en l’exemple de Romeo i Julieta, en
el d’Otel·lo a Desdèmona. Els lectors de novel·les, cada cop més nombrosos a
partir del xviii, hi tindran més
oportunitats. El Romanticisme fou l’època en què l’«amor» aconsegueix una
fabulosa promoció col·lectiva: no és una casualitat que, avui, de l’«amor»,
se’n digui «amor romàntic», en el vocabulari de les persones ingènues.
L’adjectiu és doblement justificat: d’una banda, perquè els escriptors
romàntics van especialitzar-se en el tema «amorós» i el van tractar fins a
trivialitzar-lo en fórmules estereotipades; d’altra banda, perquè, en el xix, el llibre penetra en capes socials
abans impermeables a la lectura, i els fulletons i els versets efusius contaminen
la burgesia i una apreciable làmina del proletariat. El cinema, la premsa «du coeur», els reportatges de romance, els serials radiofònics, les
publicacions barates, acabaran d’acomplir el procés, en els nostres dies. En
l’actualitat, els promesos més rupestres, quan fan el seu ofici, el fan a
imitació de les dolces escenes absorbides en la pantalla del cinema: es besen,
es magregen, intercanvien tendreses, segons els cànons propalats pels films.
Les pel·lícules i les narracions «amoroses» constitueixen l’«educació
sentimental» de la majoria dels joves actuals. I tot això té la seva
arrel en el segle xii: en els
poemes treballats i conceptuosos dels trobadors. La innovació eròtica dels
trobadors descansa, abans que res, en un reajustament del lloc de la dona dins
la societat. Fins aleshores, la dona havia tingut una condició social
caracteritzada pel marginalisme més definit. L’Antiguitat, l’Orient, l’Alta
Edat Mitjana, van ser civilitzacions exclusivament masculines. En elles, la
dona era mare o prostituta, serva o vestal, muller o monja, objecte de cobejança
o de desdeny, «vas d’iniquitat» o «goig dels homes» : en qualsevol cas, doncs,
aliena al pla en què l’home —el baró— es col·locava a si mateix. És cap
al segle xii, en efecte, que
apunta una possibilitat inèdita per a la dona. Fóra molt llarg d’exposar, amb
detall les causes profundes de la nova situació. El fet és que es produeix, i
que té la seva versió literària en la poesia trobadoresca. Engels ho ha vist
ben vist, això. L’«amor cortès» es perfila amb unes notes distintives, sense
precedents en la història de les relacions entre home i dona. D’un cantó, és
un amor recíproc, i això vol dir que l’home necessita la correspondència de la
dona, la qual, per consegüent, entrarà en el terreny eròtic en un pla gairebé d’igualtat amb l’home; de més a
més, aquest sentiment aspira a ser tan intens i tan durador, que fa que els dos
amants —la dona també, per tant— considerin la separació o la no possessió com
una gran desgràcia o potser com la més gran de les desgràcies. No cal dir que
aquest «amor» havia de ser una mena de repte a la institució del matrimoni,
institució convencional i subjecta —en les classes altes sobretot— a les
exigències d’una estratègia econòmica familiar claríssima. Tot matrimoni era
un matrimoni d’interès —i aquesta tendència passa de la societat feudal a la
societat burgesa, i per això l’«amor», «cortès» en un cas i «romàntic» en
l’altre, xoca sempre contra els obstacles socials. La importància de
l’adulteri en la literatura —i en la realitat— europea a partir d’aquell temps
té aquesta causa. L’«amor», l’«amor» autèntic, es posa a prova en el
desafiament a les convencions i als interessos: o els supera, o s’hi esclafa
tràgicament. Sigui com sigui, no hi ha dubte que la dona, des d’aquest nivell,
i per a bé o per a mal, guanya la possibilitat nova a què al·ludíem: la
possibilitat de ser amant, de jugar
un paper actiu —feliç o infeliç, això és una altra qüestió— en la seva relació
amb l’home. La literatura —baròmetre bastant honest de la societat— ens
forneix il·lustracions significatives. Les heroïnes literàries de l’Antiguitat
no són «heroïnes» per raó d’una mena qualsevol d’amor: Fedra, Antígona, Medea,
són figures que assoleixen la grandesa per una o altra energia moral, i no per
cap decisió sentimental. Per contra,
Laura i Beatrice, Desdèmona i Julieta, Mimí i la Gautier, i Emma Bovary, i Anna
Karènina, i tantes més, són ja «heroïnes» de l’«amor». L’home-antagonista té,
en una etapa i en l’altra, consideració simètrica: Èdip, Ulisses, Orestes, no
tenen res a veure amb l’amor, mentre que Des Grieux, Werther, Tenorio, Sorel,
Adolf, Paul —el de Virgínia—, Otel·lo, Romeo, i etcètera, són, bàsicament, uns
«enamorats». Fins a la ratlla del xx,
això és cert. Malgrat tot, la societat —la societat d’Occident— ha seguit sent
una societat masculina. La «dama» feudal en principi, la burgesa després,
qualsevol dona finalment, adquireixen el dret d’estimar, contra vents i
marees, sí. Però, dones al capdavall dins una societat masculina, no deixen de
ser personatges de segona fila. L’home, «enamorat», les necessita «enamorades»:
només en la mesura d’aquesta necessitat les dones s’equiparen als homes. En la
resta de les seves activitats, la dona continua relegada en la seva
postergació multisecular. La condició jurídica de la dona, tant com la seva
avaluació pragmàtica, són de submissió. L’home manava sempre: en l’«amor» i tot, a pesar de les aparences. El
Nou-cents presencia l’emancipació de la dona. Emancipació és el mot que sol
emprar-se en aquest context: no és massa segur, de tota manera, que sigui
escaient. Simone de Beauvoir ha denunciat el confusionisme que envolta el
problema femení encara en els nostres dies, i no accepta que l’«emancipació»
sigui realment una emancipació. El feminisme militant, des del temps de miss
Pankhurst, ha avançat molt, i la incorporació de la dona al món laboral ha
contribuït força a rectificar els vells prejudicis baronívols. Tanmateix, la
pressió femenina en el món d’avui va més enllà del que podien esperar fa
seixanta anys Emília Pankhurst i les seves seguidores. L’important no és que
les dones votin —cosa que per a les «sufragistes» era l’ideal de la plenitud
social del seu sexe—: l’important és que, avui, les dones s’han desprès de
moltes subjeccions, legals o no, i s’acaren amb l’home en un tuteig
perfectament equilibrat. La igualtat és, a hores d’ara, relativament tangible,
entre homes i dones. I, en aquest punt, l’«amor» comença a ser impossible.
Perquè l’«amor» —«cortès», «romàntic»— pressuposava el marginalisme de la dona.
L’«enamorada» estima, pot estimar o no, el seu amor —la seva decisió amatòria—
és decisiu : però sempre i només en la mesura que és sol·licitada per
l’«amor» de l’home, del mascle. L’home adora i reverencia la dona, en l’«amor»:
una dona-ídol —adorada, reverenciada— no és ja una dona, no és encara la dona,
sinó una mistificació de la dona. I això és el que fa crisi. Ho podem veure en
els costums deseixits i francs d’un sector de la joventut urbana, que escapa a
la mefítica influència del cinema i de la subliteratura sentimentaloide. Ho
veiem, igualment, en la literatura. La literatura torna a servir-nos de
referència indiciària. Els escriptors —particularment els escriptors
d’envergadura— solen ser ben sensibles a les variacions socials, fins i tot a
les més tènues. En la producció literària del que portem passat del segle xx podem certificar les apreciacions que
acabo de fer. Hi observem, per exemple, una lleugera desgana, per part dels poetes,
respecte al tema de l’«amor», que contrasta amb la seva deliberada preferència
pels temes metafísics o de reivindicació social. Basta llegir Valéry, Rilke,
Eliot, Claudel, o Prévert, Aragon, Nicolás Guillén, Brecht, i tants d’altres,
per cerciorar-nos-en. I quan en els versos dels poetes perdura l’amor —Eluard,
estones de Neruda— és ja sota espècie de mera exaltació sensual. Així mateix
s’esdevé amb la novel·la. Si el novel·lista s’ocupa encara de l’amor —Proust,
Joyce, Lawrence, Miller— és per reduir-lo, en definitiva, al mecanisme opac de
la carn. Resulta simptomàtic el poc espai que les relacions sentimentals —en
el més noble i acreditat sentit d’aquesta última paraula— d’home i dona
conserven en els llibres de Malraux, de Hemingway, de Camus, de Silone. Si bé
ho mirem, l’amor, el vell «amor», l’amor que en diuen «romàntic», no té avui
més trinxeres defensives que allò que hem destacat com instruments de
penetració: novel·letes rosa, films, serials. I els chansonniers, francesos o no: Jacques Brel o Domenico Modugno, Paul
Anka o Nat King Cole, Aznavour o Josep Guardiola, que escampen per les ones els
residus difuminats, convertits en calderilla,
de la poesia «amorosa» dels romàntics. Novel·les, films, serials, cantants
—però— tenen un públic: un gran públic, encara. És el final. Prou que ho sabem:
la màxima difusió d’una idea o d’una moda coincideix amb el moment de la seva
extinció. L’«amor» està en aquest estadi: l’últim i més baix graó. La nostra
època jubila l’«amor». Ha arribat l’hora d’inventar un altre amor. Un amor —el de demà— que, probablement, no tolerarà
un don Joan ni una Julieta, una Bovary ni un Otel·lo, un Werther ni una
Beatrice...
No deixeu de revisar l'entrada del mateix llibre: Uxoricidi i raoneu si Fuster tracta o no el que avui en dia és igualtat de sexe i la violència que impedeix aquest desitjat equilibri.
També interessant l'article del Mundo Vosaltres les dones d'Antoni Rubio.
Igualment la prespectiva que ofereix Prosa i creació literària en Joan Fuster
No deixeu de revisar l'entrada del mateix llibre: Uxoricidi i raoneu si Fuster tracta o no el que avui en dia és igualtat de sexe i la violència que impedeix aquest desitjat equilibri.
També interessant l'article del Mundo Vosaltres les dones d'Antoni Rubio.
Igualment la prespectiva que ofereix Prosa i creació literària en Joan Fuster
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada